keskiviikko 10. lokakuuta 2007

Nyt meillä on oma blogi!

Nyt meillä on oma blogi - tämä jää elämään kun koulutus päättyy ja sitten nähdään onko sille jatkossa tarvetta meidän yhteisenä keskustelufooruminamme. Harjoittelemme blogiin kirjoittamista ja blogien opetuskäyttöä. Blogistamme löydät linkkejä toisiin blogeihin ja e- ja m-oppimisen maailmaan.

Meille on tuttu lause on "viisaat oppivat toisiltaan". Tuodaan tänne omien kurssiemme ohjaus ja arviointiratkaisut keskusteluun. Meillä on kaikilla oikeudet sekä kirjoittaa että kommentoida toistemme viestejä.

Mietitään miten ohjaus näkyy opintojaksoillamme (mm. miten ja mihin ohjaa valitsemasi materiaali, mitä ja miten ohjaavat tehtävät ohjeistuksineen, miten ohjaa opettaja ym...). Jaetaan kokemuksia siitä mitkä olivat ohjauksen suunnittelussa pulmakohtia ja miten päädyit nykyiseen ratkaisuun - voit kysyä muilta myös apua, jos pulma on yhä akuutti. Toinen näkökulma on arviointi: pohditaan miten arviointi on suunniteltu (mm. mitä ja miten arvioidaan, kuinka usein arvioivaa palutetta annetaan, kuka/ketkä arvioivat [opet/vertaisarviointi/itsearviointi], miten oma osuutesi näkyy opintojaksojen/teemojen kokonaisarvioinnissa yms.)

Tämän teeman kuuluessa vielä valmennukseemme annetaan aikataulukin: oman toteutuksen avaus tänne blogiimme toivotaan 5.11 mennessä, sen jälkeen on keskustelu- ja kommentointiaikaa kaksi viikkoa 19.11 asti t. Tuula ja Erja

11 kommenttia:

pirjo kirjoitti...

Kirjoitin moodleen kommenttejani, mutta tässä tekstiä myös blogiin. Minun kokemukseni verkkokursseista on vielä vähäinen. Laadimme kurssin tehtävät ja toteutuksesta tuli mielestämme ( Anne ja minä) selkeä ja helposti toteutettava. Kovin monenlaisia työkaluja emme käyttäneet, mutta käsittääkseni tekemällä kehittyy koko ajan eteenpäin. Pirjo

tarja kirjoitti...

Ravitsemuksesta nousevat esille seuraavat aatokset: Omat juttuni verkkokurssissa ovat varmaan olleet ns. standard-luokkaa: perusasiaa; ei mitään ihmeellisempiä kikkoja + toivottavasti ymmärrettävää ja oleellisemman sisältävää.
Olen käyttänyt määrättyjä ohjausaikoja ja (ajallisesti epämääräisempää) mahdollisuutta ottaa sähköpostilla tai puhelimella yhteyttä. Kumpaakin mahdollisuutta ovat opiskelijat käyttäneet. Enemmänkin olisin voinut panostaa, Skype on käyttämättä!
Tehtävissäni käytän hyv/hyl ja K5-T1 arviointiasteikkoja. Minulle on arvioinnissa tärkeää panostaa pelkän arvosanan lisäksi huolelliseen sanalliseen kommentointiin tehtävästä. Mene ja tiedä miten siinä olen tähän mennessä onnistunut....

Mari kirjoitti...

Omalta osaltani on ollut sekavaa. Olen liian tiukasti tutkinut opsia ja yrittänyt ottaa joka ikisen minulle kuuluvan tavoitteen haltuuni onnistumatta yhdistää näitä tavoiteita yhdeksi mielekkääksi kokonaisuudeksi. Tehtäviä on ollut paljon ja ohjeistus sitä myöten vienyt paljon aikaa, eikä ole myöskään voinut jakaa ohjausvastuuta toisten kanssa, kun on yksin nämä tehtävät tehnyt. Ohjausta opiskelijat tarvitsevat paljon ja parhainta ohjaus on ollut kasvokkain. Tämä on tietysti onnistunut suhteellisen harvoin ja seuraavaksi paras menetelmä on ollut puhelinohjaus. Olen ohjannut viikottain todella paljon puhelimitse. Skypessä rajoittaa osallistujamäärä, mutta sekin on ollut hyvä. Opiskelijat ovat myös keskenään skypettäneet. Arviointi on ollut hyv/hyl tai T1-K5, tätäkin pitäisi yhdessä katsoa. Erilaisia työkaluja harjoiteltiin heti alussa ja ne tulivat melko nopeasti tutuiksi. Olen kuitenkin käyttänyt muutamaa, varmaa ja yksinkertaisimpaa työkalua ja ne ovat toimineet hyvin. Paljon on petrattavaa ensi kevääseen,
Mari

Puups kirjoitti...

Olen avannut pelin verkko-opettajana aika vaatimattomasti. Tehtäväni olivat aikalailla Tampereen tyttöjen ideoiden pohjalta, vähän jotain lisää omasta takaa. Ohjeet opiskleijoille ovat olleet kai aika heikot, koska tehtävien taso on mielestäni ollut heikko. Ei kai siinä auta kuin katsoa peiliin ja miettiä, miten olisi viisasta ohjeistaa opiskleijoita, että he työskentelisivät vähän perusteellisemmin kuin nyt. Kävin tutkimassa tapahtumaraportteja ja monikaan opiskelija ei ole tutustunut niihin muutamiin linkkisivuihin, joiden perusteella pyysin heitä tehtäviään tekemään.

Myöskään ohjausta tehtävien tekoon ei pyytänyt yksikään!!!???

Minulle on vielä tulossa 7.12 yksi tehtävän palautus, joten toivossa on hyvä elää...

Sari

Erja kirjoitti...

Hei älkää olko liian vaatimattomia - jokaisen pitää aloittaa jostain ja näitä miettiessä tulee niitä kehittämisideoita. Mari, sun tilanteesi onkin olut aika hrja, koska sinulla on ollut niin paljon opetusta. itse katosn vertyä vain sen puolikkaan opintoviikon näkökulmasta.

Enemmän vois varmaan panostaa keväällä siihen yhteiseen - tehtävään tai sateenvarjoon, josta opiskelija asiaa katsoo! Helpottaisi varmaan meidän sekä opiskelijoiden työtä.

Raili kirjoitti...

Ohjauskokemusta minulle on kertynyt kemian kurssin osista, joita olen teettänyt verkossa. Käytin enimmäkseen tehtävä -työkalua, verkkotekstiä ja tiedoston palautusta. Kurssin alussa oli kaksoistunti perehdytykseen atk- luokassa. Tehtävät sisälsivät oleellisen osan kurssia ja pohjautuivat oppikirjan tiettyihin jaksoihin. Jotkut tehtävät olivat sellaisista aiheista, että niitä käsiteltiin myös lähitunneilla.

Osaan vastauksista kirjoitin palautteet jokaiselle opiskelijalle erikseen, koska halusin nähdä miten systeemi toimii. Monet kyselivätkin niitä, ja kävivät lukemassa niitä. Työ oli valtava, koska opiskelijaryhmät ovat suuria. Toisaalta opiskelijat eivät noteeranneet kommentteja eivätkä käyttäneet uudelleen palautusmahdollisuutta. Osa opiskelijoista teki tehtävät tosi ylimalkaisesti lukematta lähdemateriaalia. Siis minun työni tuntui turhalta.

Erja suositteli ja ohjasi minua laittamaan vastausohjeita keskusteluna (uusi työkalu opiskelijoille, kerran kokeiltu kurssin alussa) kaikille yhteisesti. Siis pyysin heitä peilaamaan omia vastauksia antamiini malleihin ja korjaamaan vastauksiaan. Vain yksi 45 opiskelijasta kävi lukemassa ohjeen ja toimi sen mukaisesti, vaikka selitin asian tunnilla. Kaikki eivät olleet tallentaneet vastauksiaan muualle kuin Moodleen, joten eivät muistaneet mitä ja mihin tehtäviin ovat vastanneet...

Verkkotehtävät kaikkineen koettiin ilmeisesti joksikin ylimääräiseksi riesaksi. Siis ohjauksessa riittää haastetta. Jollakin muulla työkalulla saattaisi onnistua paremmin, mutta vielä en ole ehtinyt testailemaan. Koska kurssin alussa kerroin, että tehtävät ovat kurssin läpäisemiselle, olen pitänyt siitä kiinni. Arvioin vastaukset"koekysymyksenä", puuttuvat tehtävät on tehtävä uusintatentissä.

Erja kirjoitti...

Oma osuuteni verty-Vat ryhmälle on lähes ohi - odottelen vielä viimeisiä suorituksia. Tässä onkin yksi ongelma: tehtäven palautuspäivät olivat 1.9 ja 1.10 eivätkä kaikki ole vieläkään tehtäviä tehneet. Tehtävät olivat keskustelualueella, koska tarkoituksena oli, että opiskelijat voivat oppia ja saada vertaistukea toisiltaan. Tehtävien otsikko Vertyoppimisen keskustelut kaipaa tarkennusta, että kyseessä ovat kuitenkin pakolliset tehtävät. Opntojakso arvioidaan hyväksytty - täydennettävä.

Ohjausta rakensin niin, että materiaalin ja tehtävänantojen tuli ohjata pääasiallisesti ja ope puuttuisi, jos jotain puuttuu tai jokin on ymmärretty väärin. Ensimmäisen tehtävän materiali (Verkko-opiskelijan opas) erillisenä moodlen linkkinä. Sen hyvä puoli on se, että näin oliko materaaliin perehdytty (nyt huomasin, että yksi opiskleija ei ollut avannut linkkiä). Toiseen tehtävään upotin linkin Verkkotutorin sivuille ohjaustekstiin. Kaikki tarvittava materiaali löytyi verkosta.

Avoimet oppimisympäristöt tehtävässä ideana oli, että opettaja antaa näkökulmia, käsitteitä, palautetta ja vinkkejä verty-oppimiseen kun opiskelijat olivat tehtävänsä palauttaneet. Kokemuksellinen oppiminen tehtävässä thtävänä oli kommentoida myös kaverin pohdintaa.

Tuula kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Tuula kirjoitti...

Ohjauksessaan ohjaajan on tärkeää hahmottaa kunkin oppijan oppimisprosessi, jotta sitä voi myös ohjata. Itselleni koen vielä vielä tällä hetkellä hiukka vaikeutta hahmottaa oma roolini suhteessa toisten rooleihin. Tulisihan meidän ohjata oppimista ohjaustiiminä selkeistä oppimiskokonaisuuksista käsin, tähän viittasi myös Erja kauppaamalla sateenvarjokäsitettä. Tälloin yhteiset tehtävät voisi vapauttaa resursseja ohjaukseen ja toisaalta opiskelijat saisivat kokonaisvaltaisempaa ohjausta ja arviointia. Tätähän me kokeillaan seuraavaksi Tarjan ja Sarin kanssa. Tämä on meille haaste, mutta tiiviillä suunnittelulla ja yhteistyöllä menemme tässäkin prosessissa eteenpäin. Tähän viittaa myös Mari. Toisaalta opettajan vastuulla on että kaikki opsin asiat opitaan tavalla tai toisella, mutta kun tässäkin voi lyödä monta kärpästä samalla iskulla, yhteissuunnittelua ja aikaresurssia siihen tarvitaan.

Oman osuuteni ohjauksessa pyrin käyttämään materiaalia ja tehtäviä ohjaamaan oppimisprosessia. Kun on tehtävä siihen löytyisi myös aina materiaalia tehtävän avaamiseksi ja ajattelua eteenpäin vieväksi. Myös ohjeiden annossa, kuten Sarikin pohti, pitää miettiä informatiivisuutta ja jämäkkyyttä. Tässä en kylläkään onnistu kovin usein kun ei osaa ajatella aina asioita myös oppijan näkökulmasta. Siksi joutuukin vastailemaan tehtäväksiannosta sähköpostissa ja muissa kanavissa. Näitä kanavia seuraan päivittäin ja pyrin vastailemaan aika pian, että myös opiskelija pääsisi eteenpäin. Tällä ryhmällä toimii kyllä jo vertaisohjauskin jonkin verran, mutta sitä voisi enemmänkin aktivoida. Vertaiskokemusten jakaminen ja kysymysten esittäminen keskustelualueilla on myös osa oppimisprosessin ohjausta. Opiskelumateriaalin ja niihin liittyvän harjoitustehtävien teon mahdollisuuden pidän koko kurssin ajan opiskelijoiden käytettävissä, jotta niihin voi tarvitessaan palata. Olen samaa mieltä monen kanssa siitä, että yksinkertaiset työkalut riittävät – ainakin aika pitkälle. Siksi pääasiallisin moodlen työkalu on se.
Arviointia voisi kehittää kovastikin, onhan sekin ohjaavaa. Vertaispalautteiden kuuluminen tehtäviin kannattaa ja kuuluisi ollakin osa arviointikulttuuriamme. Jonkinlainen työpari, tutorpari systeemi voisi tuoda jämäkkyyttä tähän. Tuo toisten tehtäviin reagointi, joko esim. kommentoimalla tai lisäkysymyksiä esittämällä ei onnistu kun ryhmä tekee niin eri tahtiin näitä oppimistehtäviä. Tämän kurssin kanssa on elänyt koko ajan kädestä suuhun –vaiheessa ja vähän huonolla omalla tunnolla. Toinen kierros tuonee viisautta tähänkin asiaan. Suunnitelmallisuutta tarvitsen tähänkin. Sanallista arviointia olen kirjannut ja antanut opiskelijoille ja sitähän on hyvä kerätä kun annamme opintojaksoista yhteiset arvioinnit. Myös Tarja mainitsi panostavansa pelkän arvosanan lisäksi huolelliseen sanalliseen kommentointiin tehtävästä ja Raili kuvasi jokaiselle annettavan palautteen raskaudesta. Sitähän se todella on, mutta meillähän on myös lähipäivät palautteiden antopaikkoja, eli samalla kun annamme käsitteitä, perusteluja, arvioimme opiskelijan toimintaa ja ohjaamme hänen oppimisprosessiaan. Työelämäkin arvioi ja kannattaa miettiä onko siinäkin jatkossa apua meidän arviointiin (ammatiosaamisen näyttöjen idealla)

Tuula kirjoitti...

Blogi ei ottanut vastaan Armin laittamana tehtävää, joten tässä se minun laittamana:
Armi kirjoittaa:
Kokemukseni verkkokursseista ei vielä ole suurensuuri. Huomasin, että alkuohjaus opiskelijoille täytyy olla perusteellinen ja selkeä, jotta kaikki pääsevät asiaan sisään. Toteutuksen ajan ohjauksen tulisi olla säännöllistä ja osa siitä jo etukäteen sovittua. Lisäksi aina tarvittaessa kukin voi pyytää ohjausta halutessaan lisää joko puhelimitse tai sähköpostilla. Ohjauksen hakemiseen opiskelijoita täytyy kannustaa ja kertoa, että verkossa se tärkeä osa opiskelua. Tehtävien laatiminen verkkokurssiin on aika työlästä, jotta niistä tulisi mielekkäitä ja ne sisältäisivät oleellisemman ja keskeisimmän asian kurssista. Erilaiset työkalut ovat vielä minulla hakusessa, mutta oppia ikä kaikki. Arviointi on joko hyväksytty/hylätty tai K5-T1 ja tietysti osallistuminen keskusteluihin, kommentit ja aktiivisuus on tärkeää, arvioinnissa ei pelkkä kirjallinen tuotos

Tuula kirjoitti...

Heippa kaikille ! En tarkkaan tiedä, mitä minä tähän voisin laittaa, mutta
yritetään! Alussa olin suunnittelemassa vertyvatin eka osiota. En kuitenkaan
ole pysynyt siinä kelkassa mukana, koska en opeta k.o. ryhmää.


Tässä Jatan tehtävä:

Omaksi verkkokurssikseni otin sitten työssäoppimisen ohjauksen kahdelle
nuorten ryhmälle. Tämä oli sellainen viime hetken keksintö, jolla yritin
selvitä suuresta ohjaustarpeesta (30 opiskelijaa, joilla ammattiosaamisen
näytöt).


Minulla ei ollut aikaa suunnitella perusteellisesti kursseja vaan etenin
suunnittelussa todellisen ohjaustarpeen mukaan. Ensimmäisen ryhmän kurssista
jo opin jotain sellaista, jonka sitten muutin toiseen kurssiin.


Mielestäni verkko-ohjaus toimii loistavasti myös nuorten työssäoppimisessa.
Sen avulla minulla väheni väliarviointikäynnit. Verkossa voi ohjata,
muistuttaa, tiedottaa, keskustella ja jakaa tunteita, kokemuksia yms. Se ei
kuitenkaan poista lähiohjauksen tarvetta. Väliarvioinnin kävin suurimman osan
kanssa verkon avulla. Joidenkin kanssa sovittiin heti väliarviointi paikan
päälle, koska heillä ei ole mahdollisuutta verkossa työskentelyyn. Muutaman
opiskelijan luona kävin verkkossa käydyn arvioinnin lisäksi.


En tarkkaan kysellyt opiskelihoiden mielipiteitä, mutta kysyin molemmilta
ryhmiltä palautetunnilla kokemuksia. Monet hyötyivät paljon verkosta, suurin
osa piti ihan hyvänä, muutama ei pidä ollenkaan.


Itse käytän verkkoa jatkossakin, vaikka siihen ei olisikaan tällaista
"pakkoa". terv. Jatta